fredag 29 maj 2015

Merguez, en färsk lammkorv.

Idag är det bara en Mårtenssonare hemma, frugan min har övergett köket och spenderar dagen på jobbet där det ska hållas planeringsdag. Så nu när jag härjar fritt här på bloggen så passar jag naturligtvis på att bjuda er på ett korvstoppningsinlägg, det känns ganska passande eller hur? Det är ju ändå jag som härjar bakom korvhornet också, menar jag:)

Detta är min senaste skapelse som vi serverade som förrätt i drinktilltuggsstil när vi hade middagsgäster sist och det är alltså denna som krävde sitt eget lilla inlägg. Korven är en färskkorv med lammkött i, vill man ha lite mindre lammsmak på korven av någon anledning så går det utmärkt att byta ut halva mängden lammkött mot högrev.
Det går hur bra som helst att frysa in den färska korven innan den är tillagad, den håller sej kanoners bra i frysen ca 3 månader.

De korvar som hamnade i vår frys tog vi fram och lagade till i söndagskväll. 
Till dom serverade vi ett vansinnigt gott bröd vi köpt med oss hem från Matfestivalen i Brösarp, en myntaaioli, grönsallad och färskostfyllda söt chili. 

Merguez, färsk lammkorv
1 kilo lammkött (framdelskött)
16 g havssalt
25 ml olivolja
3 g malen svartpeppar
2 g fänkålsfrön
10 g vitlök, mosad
2 g malen spiskummin
2 g starkt paprikapulver
2 g malen koriander
1 tsk sambal oelek
2 finncrisp eller ½ knäckebröd
svinfjälster
Se till så att köttet är högst 4 grader och att dina redskap också är kalla när du sätter igång, då blir allt så mycket enklare och bättre vad gäller hållbarheten.
Lägg fjälstret i blöt i kallt vatten minst en timme innan stoppningen.

Mal köttet i små bitar tillsammans med alla övriga ingredienser utom olja på mellanskivan på din köttkvarn, kör till sist ner finncrispen för att få ut alla resterna ur kvarnen.
Häll ner oljan i smeten och blanda samman väl, stek gärna en klick smet för att kolla så du är nöjd med smakerna.

Skölj ur fjälstret och trä det försiktigt på korvhornet och börja stoppa korven, stoppa den rätt så löst och låt de första 3 cm av fjälstret vara tomt innan du matar fram korvsmeten.
När du fått i all smet så snurrar du korvarna i en för dej lagom storlek, vi brukar ha en 10-15 cm långa snuttar. Skulle det bildas luftbubblor i smeten så sticker du hål på dom försiktigt med en tunn nål.

Stek korven på medelvärme i ca 2 msk olja, ca 20-25 minuter.
Använd dej gärna av köttermometer som ska visa 71 grader mitt i korven, när den är genomstekt.

Då är det dags för mej att ta itu med resten av dagen. Eftersom jag själv varit ute på en långtur på cykeln så tänkte jag att dammsugaren också ska få komma ut och lufta sej lite grann, det är väl inte mer än rättvist att den får ta sej en svängom.
Efter det så är det förberedelser för kvällens middag en liten ryggbiff av hjort som skall kockas till och den skall få sällskap av rabarberchutney och ugnsrostade nypotatis.

Ha nu en go helg gott folk.

Smaklig spis! / Anki och Håkan

2 kommentarer:

  1. Oj, vad duktiga ni är på att göra korvar!!! Det är något jag aldrig har vågat ge mig på.

    Tack så mycket för er fina kommentar. det kändes mycket hedrande att få ta emot ett pris från kungen.

    Ha en riktigt go helg! Kramar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tackar Helena! Det underlättar ju något lite att Håkan gör en hel del korvstoppande på jobbet också:) Men det är verkligen inte als svårt, du hade garanterat fixat det kanoners bra!

      Kramar till dej

      Radera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!