onsdag 21 maj 2014

Vi tar ställning och bjuder dessutom på flankstek!

Halligalli, vilken dag det blev på Håkans jobb igår, tänk så mycket uppståndelse det kan bli över en tidningsartikel i lokaltidningen! Följer ni oss på Facebook eller/och Instagram så vet ni säkert redan vad som stod i artikeln, men för er andra kan vi berätta att Håkans chef Peter har beslutat att sluta sälja importerat kött, inte bara det danska fläskköttet som andra handlare har valt bort, i butiken.

Det är ingen stor butik i en stor stad, GeMa-Livs är en ICA-nära som ligger i Köpingebro som är ett litet samhälle ca 1 mil öster om Ystad, men valet att bara sälja svenskt kött är däremot stort! Peters öra var varmt efter alla telefonsamtal som kom, tidningar hörde av sej och till och med dansk radio ringde för att göra en intervju om det dansk-svenska grisekriget:) Visserligen har det inte funnits så väldigt mycket utländskt kött i affären tidigare och alla charkuterier som Håkan gör, görs bara på svenskt kött och så har det alltid varit. Men nu finns det alltså varken brasilianska oxfiléer eller danska fläskfiléer i hyllorna, bara dom svenska varianterna.


För vår del råder det ingen tvekan över vad vi tycker om Peters beslut, Håkan står bakom det till 100 % (och inte bara för att han måste för att han jobbar på GeMa-Livs) och Anki tycker också att det är helt rätt. Vi själva köper bara svenskt kött sedan länge och det gör vi för att vi föredrar djurhållningen i Sverige och för att när vi äter kött, så vill vi äta bra kött! Visst, det svenska köttet kostar lite mer, inte så konstigt med tanke på hur många svenska köttbönder som fått lägga ner sin verksamhet eftersom vi tar in billigt, massproducerat kött från utlandet. Men man behöver ju inte äta kött 7 dagar i veckan, man kan laga många goda middagar på grönsaker och rotfrukter (här hittar du några smarriga recept) också:)

Vi kommer inte med några pekpinnar, hur andra väljer att äta och vilket kött man väljer att köpa är upp till var och en, men vi känner också att det är viktigt att handlarna får välja och ta ställning i frågor som dessa. Om inte annat så för att få upp frågan till ytan och skapa debatt!

Och inte helt oväntat så blir det idag ett köttigt recept, för vi kan ju inte bara lämna er hungriga utan mat efter allt detta matsnack! På tallriken ligger det en flankstek, svensk så klart, som marinerats och grillats. Den serveras med en avokadoröra med ett litet bett i smaken från vinäger och lök, tillagningssättet påminner om en bearnaisesås men smaken är inte det minsta lik den världsberömda såsen och det är ingen fara för att såsen ska skära sig.


Grillad flankstek
1 flankstek
1 dl rapsolja
1 krm anchochilipulver
salt och svartpeppar
1 msk lökpulver
½ msk vitvinsvinäger
Blanda samman marinaden och låt köttet marinera några timmar i kylen.
Grilla köttet antingen på grillen eller i ugnen, använd köttermometer och plocka bort köttet när det nåt 58 grader, låt det sedan ligga och vila under aluminiumfolie ca 10 minuter innan du skivar upp det.

Avokadosås
1 schalottenlök, fint hackad
½ dl vitvinsvinäger
salt och svartpeppar
2 msk torkad dragon
2 mogna avokados
5 msk crème fraiche
Koka samman lök och vinäger tills det mesta av vinägern har kokt bort.
Blanda ner dragon och låt det svalna helt.
Mixa samman avokados med crème fraiche och lökblandningen.
Låt såsen stå och dra under tiden som du grillar köttet.

Som av en häftig händelse så la Mary, som driver bloggen "Made by Mary", upp ett kanoners bra inlägg om svensk vs. utländskt kött i går. Snacka om sammanträffande! Läs det gärna, väldigt tänkvärt och bra skrivet och ni hittar den här.
Vi kan dessutom tipsa er om att läsa om just importerat kött och om hur det påverkar miljön bland annat, här på Köttguiden finns en hel del matnyttig information för de av er som vill förkovra er mer i ämnet!
Svenskt kött har också en väldigt bra sida på nätet, bland annat så kan man där hitta 10 bra skäl till varför man ska välja det svenska köttet när man handlar.

Nu tackar vi för visat intresse och önskar er en fortsatt trevlig kväll och en riktigt varm och solig torsdag!
Smaklig spis! / Anki och Håkan

14 kommentarer:

  1. Ja det har ju blivit en enorm debatt bara det senaste året och hoppas att det leder till något bra. Bra gjort av Håkans chef och vet att det är många som gör det nu. Hoppas kundena förstår grejen med det.
    Flankstek gillar jag skarpt. Avocadosåsen låter spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är många som tagit bort det danska köttet redan, vi hoppas att fler följer med Peter och tar bort allt importerat - både fläsk och nöt! Säkert är det någon som misstycker, det brukar ju vara så...
      Visst är det gott med flankstek, det är en av favoriterna att grilla här hemma.

      Radera
  2. Kan inte annat än hålla med! Både vad gäller "ät svenskt kött" och grillad flankstek! Kan du Håkan förresten reda ut begreppen flankstek kontra flappstek vore det bra. Avokadosåsen ska prövas. Absolut!! //Kejs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du håller med Kejs, vi hoppas att flera gör samma.
      Flappstek är första gången jag hör talas om, men nu när jag har kollat upp det så verkar det vara samma styckningsdel och att ICA tydligen har lanserat köttet färdigpackat som flappstek. Det har flera olika namn, både på svenska och engelska - kärt barn har tydligen många namn:)

      Radera
    2. Tack för ditt svar! Då kör jag vidare med min flankstek. //kejs

      Radera
    3. Tack för ditt svar! Då kör jag vidare med min flankstek. //kejs

      Radera
  3. Tack för Marys inlägg. Det hade jag missat om jag inte tittat in här. Och all den informationen fick mig att tappa hakan lite. Jag har senaste tiden verkligen tagit mig en funderare kring kött och min egen konsumtion och bestämt att jag kommer försöka handla av bönderna jag har runt omkring mig, dels för att gynna mina lokala handlare samt för att jag vill handla med gott samvete. Senaste månaden har jag dessutom bytt ut alla basprodukter till ekologiskt. Jag tänker att om fler handlar ekologisk så kommer snart o-ekologiska varor snart vara ett minne blott.Vi är många som ska leva på den här jorden efter oss. Då vill inte jag vara den som bidrog till en sämre värld.

    Ha nu en riktigt skön helg! Och jag hopas att ni har lika fint väder som jag har här i Hultsfred:)
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vassego, det var så lite så! Så bra du tänker, det gillar vi absolut! Tänk om flera kunde göra lika!

      Kramar till dej

      Radera
  4. Heja heja! Till allt i inlägget :-)

    Mest tar jag med mig avokadosåsen och så grillad citron som är så gott!

    Hoppas ni har det fint!

    Kram + kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, härligt att det gillas!
      Ta vad du vill, hoppas det ska gillas.
      Finfint här, hoppas du har detsamma,
      kramarna

      Radera
  5. Heja, heja säger jag också! Jag köper helst svenskt kött och det gör jag för att jag vill stötta svenska bönder och gårdar.
    Jag gillar så att ni kommer med så många goda grilltillbehör. Den här avokadosåsen måste jag testa. Ha det bra i sommarvärmen. Kram! /Anna J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra Anna, det gör du helt rätt i och det gläder oss att så många känner samma!
      Fler grilltillbehör är på g, hoppas såsen faller på läppen,
      kramar

      Radera
  6. Så grymt bra! Bort med det importerade köttet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vi vidarebefordrar alla komplimanger och Pete tackar!

      Radera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails