torsdag 9 januari 2014

En smoothie med lite näringslära och efterlysning!

Ett perfekt mellanmål som går snabbt att mixa samman och som kan hjälpa till med dom där 500 gramen frukt, bär och grönsaker man tydligen ska få i sej varje dag, är en smoothie. Förutom att smoothien är nyttig så är den go, med andra ord år det en sån där "win-win sitautaion".
Vi brukar oftast använda en avokado eller banan för att fylla ut det hela och på så vis få en lite krämigare variant sen öser vi i med frysta bär, något grönt och lite juice eller havremjölk och kör järnet i mixern.

Det gröna som vi mixar ner har oftast varit spenat, ruccola eller basilika men även persilja och mynta har använts i köket. Dock har spenaten nu fått se sig utbytt mot grönkål i vårt kök och det har sina orsaker. Vilka dom är? Förbered dej på en liten spenatlektion om du är nyfiken:

Vi blev nämligen uppmärksammade på att spenat (den "vanliga sorten", inte bladspenat) inte är bra att äta rå i för stora mängder och för ofta, den ska vara förvälld innan man käkar den. Färsk spenat innehåller nämligen mycket nitrat som kroppen sedan förvandlar till nitrit, förväller man den däremot innan man använder den så sänks mängden nitrat.
När vi forskade vidare om Karl-Alfreds favoritgrönsak så upptäckte vi dessutom att det i spenat finns oxalsyra vilket gör det svårare för kroppen att ta upp kalcium, ytterligare en anledning att inte äta alldeles för mycket av den (och absolut så lite som möjligt för frun i köket!).
Så, no more spenat i våra smoothies, hädanefter använder vi grönkål och det går finfint!

Men nog med förmaningar och över till en frisk och smaskig smoothie, en variant med hallon, banan och så klart - the grönkål:

Har du fler funderingar på andra livsmedel som inte ska överdoseras eller som man kanske ska undvika om man t.ex tar vissa läkemedel så kan du läsa mer här på livsmedelsverkets sidaEn annan sida som vi haft stor nytta av är hälsosidorna, enkel och lättläst är den. 

Grönkålssmoothie
Grönkål, frusen eller färsk
ca 1 dl frusna hallon
1 banan
ca 1½ dl apelsinjuice, gärna färskpressad
Mixa alla ingredienser i en mixer till en slät smoothie.
Häll i glas och njuuuut.

Är det nu så att det sitter någon där ute på ett bra boktips på någon bok där man på ett lätt sätt kan läsa om olika råvaror, vad de är bra och mindre bra för, så får ni mer än gärna dela med er. För hur bra det än är med internet så vill vi inte behöva dra igång datorn varje gång vi vill ha information som denna...

Smaklig spis! / Anki och Håkan

PS. Vilka grönkålens positiva egenskaper är? Hur mycket som helst men tar vi en annan gång, vi ska inte överdosera informationen... DS

21 kommentarer:

  1. Smarrigt - en smoothie går alltid hem!
    Dessvärre inget boktips - googlar själv som bara den :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör det, friskt och mättande! Okej, då v et vi vem vi ska tipsa vidare till om vi får något bra tips:)

      Radera
  2. Inga livsmedel ska överdoseras visserligen, men att byta spenaten mot grönkål då och då är klokt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här blir det ingen mer rå spenat, bara kokt:)

      Radera
  3. Låter väldigt fräscht och nyttigt. Kram

    SvaraRadera
  4. Ser gott ut:)
    Boktips. Ja Den hemliga kocken, Äkta mat och Döden i grytan kanske kan vara något för Mårtenssons bokhylla? Alla är skrivna av Mats- Erik Nilsson och finns i pocketversion.

    Ha en skön torsdagskväll och trevlig helg:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips där, Ann-Sofi, det tackar vi för!

      Vi hoppas du har och får detsamma

      Radera
  5. Smoothie är gott:) Jag använder mest bladspenat fast inte i smoothie grönkål verkar spännande att ha i. Jag har haft rödbet/ morotsjuice i mina riktigt gott:)
    Någon bok har jag inte att tipsa om de böcker jag har är ofta kokböcker med en liten del om råvaror som t.ex Hälsokokboken av Ulrika Davidsson annars har jag andra fakta böcker som ni fått förslag på här ovan. Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rödbetsjuice låter som ett gott förslag som vi måste prova. Ulrika Davidssons böcker har vi kikat lite på när vi varit på bibblan, får kanske ta och låna hem och kika lite till, tack för tipsen och detsamma till dej!

      Radera
  6. Jag brukar ha i bladspenat, såndär man köper i påse i färdiga-sallader-disken! Och avokado, mmmm. Er smutti ser ju löjligt god ut, sådär läskande och mättande. Mmmm. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avokado är så gott att ha i, det blir ju så krämigt gott. Bladspenat är ingen fara har vi fått lära oss - tack och lov - så det kan ju också åka med i glaset.
      Tackar, tackar och kram på dej också.

      Radera
  7. Smaskens! Grönt lyckas jag sällan trolla ner i smoothien. Bara avocado. Oftast banan och frusna bär tillsammans med naturell eller vaniljyoghurt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fruset grönt går kanoners att ha i, grönkålen som ligger i fryspåsarna ligger ju perfekta tärningsbitar, bara att slänga ner och mixa på:)

      Radera
  8. Haha, återigen sån där telepati oss emellan. Jag var inte in hos er igår (tillbringade dagen hos tandläkaren och var däckad därefter), men nog gjorde jag en grön smoothie med grönkål - och skrev dessutom ett inlägg om just Karl-Alfred och spenaten. Receptet på min smoothie kommer i veckan. Jag gillar Sanna Ehdins bok med recept "för den självläkande människan" och även läkaren Helena Nybloms böcker, t ex "Supermat - vägen till ett friskare liv". Ha en härlig helg med en lagom blandning av smoothies och bubblor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hugaligen, sådana besök klarar vi oss utan:)Det är ju helt otroligt, hur ofta har inte detta hänt nu Kjersti, snacka om att vi tänker samma väldigt ofta - härligt!
      Sanna och Helena säger du, då ska vi kika efter hennes böcker på bibblan då - tack för tipset!

      Radera
  9. Inte i samma glas förstås! Men det hoppas jag ni förstod! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi tänkte nästan det, men vem vet, det hade kanske blivit hur lyckat som helst!
      Kram på dej:)

      Radera
  10. Jag tipsar om samma som Ann-Sofi. Men även Matrevolusionen som mer handlar om själva kosten och inte enskilda vitaminer och mineraler och dylikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har vi fått ett bra tips till att kika vidare på, vi tackar!

      Radera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails