torsdag 14 november 2013

Mandelkubbar, äntligen är dom här!

Hej hopp i loppelådan, nu har tiden tagit sån där raketfart igen och snart är åter en arbetsvecka till ända, ja för Håkans del så är den ju faktiskt det redan ikväll (om vi bortser från jobbet som ska göras i hemmet i morgon:). Veckan har inneburit lite kvällsarbete och frånvaro för frun i köket, så denna helgen hälsar vi därför extra välkommen och vi ska - göra absolut ingenting... Hur är det för er del, har ni några storslagna planer? Om inte kan vi kanske locka er med lite bakning?

Det är nämligen som så att vi har en, eller kanske det är flera, trogna läsare som har uppmärksammat att det saknas två recept från kakbuffén som vi serverade på Ankis födelsedag i juli. Dels är det rulltårtan och dels är det mandelkubbar som ännu inte har fått någon närmare presentering här i köket. Och, precis som Hannah skrev, så är det ju faktiskt snart juletider och då kan det kanske passa med lite kakrecept igen. Mandelkubbarna är upplagda på fatet och till dom är det säkert flera som häller upp ett glas iskall mjölk att dricka till. Av någon anledning så passar den där mjölken extra bra till just dessa kakor, varför är det så tro?

Dropparna med bittermandelolja är lite upp till var och en att avgöra antalet på, vi för vår del tycker att det gärna får vara en tydlig smak av den där mandeln men gör man inte det så minskar man på dropparna lite. Tänk på att mandelkubbar gärna blir lite torra och ännu mer så när de har legat några dagar, så baka dom ganska tätt inpå att de ska serveras:


Mandelkubb    ca 15 stycken
100 g smör, rumsvarmt
1½ dl strösocker
2 dl gräddfil
1 ägg
2 tsk hjorthornssalt
6 dl vetemjöl
10-12 droppar bittermandelolja
pärlsocker till garnering
Rör smör och socker poröst och blanda ner dropparna, gräddfil och ägg.
Blanda mjöl och hjorthornssalt och rör ner det i smeten.
Forma degen till ovala kakor som du lägger på en plåt med bakplåtspapper.
Strö på pärlsocker och grädda kakorna mitt i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter.

Då var kubbarna på plats och snart ska även rullarna vara det. Men innan det är deras tur så har vi lite annat planerat, är ni nyfikna på vad det är så tycker vi att ni ska kika in i morgon...

Smaklig spis! / Anki och Håkan

15 kommentarer:

  1. Jag tror att jag aldrig har bakat mandelkubb, men jag gillar mandel och kex, så de här skulle falla mig i smaken. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då passar dom helt säkert till dej, men att du aldrig smakat kan vi knappast förstå, så mycket som du bakar...

      Kramar

      Radera
  2. Jag älskar mandelkubbar! Mormor bakade alltid sådana.

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nostalgikakor för Malin, med andra ord!

      Kramar

      Radera
  3. Det här väcker barndomsminnen. Min storebrorsa var tokig i dom här. Och jag åt alltid upp alla bara för att visste att han tyckte om dom så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och barndomsminnen för Ann-Sofi, fast kanske även för brodern då:)

      Radera
  4. Älskar mandelkubbar, men när mamma använde bittermandelolja/arom istället för att riva äkta bittermandel så smakade det så fruktansvärt illa att jag nästan kräktes av bara lukten, totalt oätbara... :(
    Så för mig funkar det INTE med något annat än äkta bittermandel, det är gott med stark mandelsmak men det ska vara nötterna...

    Lustigt hur det där med smak och lukt fungerar. Mina föräldrar märkte ingen större skillnad, tyckte t o m att det var godare med oljan/aromen (vet inte exakt vad min mamma köpte för skit i den vanliga mataffären), men för mig var det oätbart. Jag har dock ett extremt lukt-och smaksinne, är en sk supersmakare som inte klarar av beska saker, inte heller alkohol i någon form.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst är det så att man smakar olika (!). Det någon gillar faller inte den andra i smaken. Då är det tur att det finns alternativ så att alla kan få det som de gillar.

      Radera
  5. Påminn mig om att jag ska berätta om mandelkubbsklubben som jag är medlem i. Ikväll orkar jag inte - ögonen går i kors. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det en klubb för mandelkubbar? Spännande... är det samma medlemmar där som det är i musselakademin kanske?

      Kramar

      Radera
  6. Jag älskar mandelkubbar. Det är det nog många vuxenpoäng på ;) Förstår inte hur det kan bli så in i norden torra och ÄNDÅ så goda?! Hm.

    Trevlig helg på er, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodar att det är en hel del poäng att samla på sej där, men vilket gott sätt att samla:)

      Tackar, hoppas det är detsamma hos dej!
      Kramar

      Radera
  7. Mmm...smaskigt med mandel! :)
    Ha en toppen fredag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!