måndag 30 juli 2012

Kall sås till lax

Så där ja, då är vi på banan igen, Håkan är tillbaka bakom köttdisken på jobbet medan Anki har ledigt ytterliggare en vecka, en vecka som hon startade med en anings feber och ett fasligt "brockande" (hostande). Alltsåledes har det inte alls blivit så mycket gjort här hemma idag - i alla fall inte av det som var planerat - men det är väl så det blir ibland. Och än är ju inte veckan slut så än finns det hopp för framtiden:)
Däremot blev det desto mer gjort för Håkans del på jobbet, förberedelser för en hel massa korvtillverkning bl.a lökkorv, lammkorv och byakorven och proppat rökeriet fullt av skinkor som ska bli goda spickeskinkor.

Någon spickeskinka kommer vi inte att bjuda er på idag, nej istället så ligger det en regnbågsforell på tallriken och till den blir det en god kall sås, lite potatis och grönsaker. Detta blev vår fredagsmiddag och det smakade så makalöst gott (mycket godare än vad det ser ut att göra):


Kall sås till lax
3 dl gräddfil
½-1 dl majonnäs
salt och peppar
saft från ½ citron
1 skvätt vitt vin
dragon och basilika efter egen smak
Blanda samman alla ingredienserna och smaka av tills det har den smak du gillar.
Låt gärna såsen stå i kylen någon timme och dra innan den serveras.

Fisken tillagade vi som så här:

Hel ugnsbakad forell
1 hel regnbågsforell per person
1 ark aluminiumfolie/fisk
1 citron
dill
1 rödlök
salt och peppar
basilika
dragon
Olivolja och smör
Pensla foliet med olja, strö på salt och peppar, lägg på dill och lök.
Lägg laxen på foliet och fyll den med strimlad lök, citronskivor, hackad dill, basilika och dragon.
Skär några snitt i fiskens skinn, salta och peppra och packa samman foliet tätt runt laxen.
Tillaga fisken mitt i ugnen på 200 grader i ca 40 minuter (för en fisk på ca 4 cm i tjocklek).

Nu, en riktigt bra vecka till er alla, semesterfirare eller inte!

Smaklig spis! / Anki och Håkan

12 kommentarer:

  1. Hoppas Anki kryar på sig så du slipper vara krasslig den senaste semesterveckan, det vore ju för surt... Lökkorv såg jag där, oj vad gott det låter! Full fart i butiken :-)

    Såsen låter jättefräsch och god, borde funka att servera till tonfisk och potatis också väl?

    Skönt att höra av er igen!

    Kram + kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skriver "senaste semesterveckan" eftersom det förhoppningsvis blir fler sådana, alltså inte den sista :-) Precis som med istider, man ska inte prata om "sista istiden" utan senaste, för det kommer fler av dem också!

      Radera
  2. Regnbågsforell är ju så otroligt gott! Det är svårt att göra den lite bleka fisen rättvisa på ett foto, men jag vet hur gott det är. Det vattnas i min mun när jag ser fotot!!!

    Hoppas att hostan ger med sig snarast! Inget kul att ligga och hosta nätterna igenom.

    Spickeskinka får mig att tänka på min kära moder. Hon älskar spickekorv vilket jag själv inte gör. Men jag älskar min mamma så jag brukar köpa det till henne. Kram på er!

    SvaraRadera
  3. Det är inte alltid den snyggaste maten som är den godaste :) Men jag kan nästan känna hur gott det där smakade när ag läser ingredienserna. Dragon är så gott till lax tycker jag.
    Så skickar jag lite krya-på-dig-tankar till Anki och hoppas du blir bättre snart :)

    SvaraRadera
  4. Kalla såser är så bra tycker jag. Älskar sådant som kan förberedas, smidigt är gott ;o). Lax är en maträtt som går hem hos alla i huset, såsen hade gått hem hos tre av fem. Ganska bra ändå ;o)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Det ser gott ut och den här typen av mat smakar kanske extra gott också med tanke på att man inte får den i den delen av världen, som ni har varit i! :)

    SvaraRadera
  6. Såsen låter väldigt god! Gräddfilsbaserade, kalla såser är ju så himla enkelt och gott. Lax har jag aldrig lärt mig att äta... Känns fjantigt, så det är mitt mål för hösten! Ni som är så duktiga på att äta fisk kanske har ett bra tips på lax med "nybörjarsmaker"? :)

    SvaraRadera
  7. Jag kan nog inte tröttna på fina fiskar, det går att göra så otroligt mycket gott med dem, men enkelt brukar vara bäst!
    Häftigt med Baliresa!
    Vi brukar inte heller skylta på blogg/FB att vi är borta, bara onödigt.
    Krya på dig Anki!

    SvaraRadera
  8. Nu blev jag tvärsugen på fisk. Tack för inspiration!

    SvaraRadera
  9. Se där, en kall sås till fisk, precis vad vi nyss publicerade på vår blogg, dock ett annat recept! Man kan aldrig få för många recept på kalla såser! :)

    Här ser vi att ni varit i farten trots er semesterresa, det är annat än vad vi kan säga men nu är vi tillbaka i kökssvängarna! :) Härliga bilder ni delar med er av!

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!