lördag 10 december 2011

Mårtenssons Nobelmiddag och finklädd ängel.

Attans vad dagen har gått snabbt, vi har inte ens hunnit med hälften av vad som var tänkt från början... Inga skropor bakade, inget godis gjort, ingen julskinka eller köttbullar gjorda och inga besök hos våra bloggvänner för att se vad de hittar på med... Suck!
Och inte har vi fått träffa några nobelpristagare eller fått nobelpris heller! Men det är väl så det är ibland, det blir inte alltid som man tänkt.

Nu har vi i alla fall just avslutat vår Nobelmiddag! Eller kanske inte... Nej, vi har faktiskt inte ätit någon Nobelmiddag men väl en väldigt god middag, vi har nämligen käkat fondue.
Fläskfilé i tunna strimlor har doppats i fonudegrytan där det puttrade rött vin, vatten, kalvfond, salt och peppar. Några olika såser och andra goda tillbehör hamnade också på våra tallrikar:

I väntan på grytan lyser lågan blå. I skålarna ser ni chilibea, barnförbjuden vitlökssås (recept här), västerbottenmajo (recept här), rödlökssalsa, äpple och pepparrotssås och slutligen stekta syltlökar.


Äpple och pepparrotssås
1 burk kesella
1 äpple
2 msk riven pepparrot
Tvätta och riv äpplet grovt, blanda alla ingredienserna och låt det stå någon timme innan servering.


Rödlökssalsa
3 stora rödlökar
olivolja
½ dl balsamvinäger
2 msk honung
2 msk riven färsk ingefära
1 dl vatten
1½ dl rött vin
salt och svartpeppar
Skala och skiva lökarna tunnt. Fräs dom en stund i oljan så de mjuknar och tillsätt övriga ingredienser. Låt det sjuda på svag värme ca 15 minuter och smaka av. 

Här ser ni dagens ängel, så klart har hon tagit på sej finaste stassen, rosor på benen, pärlor runt halsen och guldvingar på ryggen. Är det Nobelfest så är det, även om man är ängel. 

Nu ska vi avsluta vår middag med en smarrig glass som vi slängde ihop i eftermiddags. För är det Nobelfest så är det, även om man heter Mårtenssons:) 
Ha en fortsatt skön lördagskväll! 

Smaklig spis! / Anki och Håkan

9 kommentarer:

  1. Så är det, tiden rusar verkligen! Tänk då jag som har två små busfrön med! Saknar er på min blogg, kika in för det jag lade upp idag tror jag ni tycker om! :)

    Rörorna såg goda ut, speciellt äppel- och pepparrot mums!

    Attans att ni inte fick priset i år heller, bättre lycka nästa år!
    Ängeln är redo för nobelmiddag ser jag! ;)

    SvaraRadera
  2. Så blir det ibland, man kan inte alltid hinna med allt man vill! Jag börjar tycka att tiden försvinner allt fortare, är det för att jag snart blir ett år äldre? ;) Vad många goda röror ni fixade till i alla fall; rödlökssalsan MÅSTE jag prova! Västerbottenmajo lät inte fel det heller :) Hoppas ni hade trevligt i alla fall, trots att planerna ändrades <3

    SvaraRadera
  3. Fy fabian vad jag blir avis! Så sjukt gott med fondue... Jag bara måste damma av vår gryta snart.
    Huvudsaken ni har det bra. Vi andra, vi reder oss och det blir jul ändå :-)
    Änglen är så söt. Trodde rosen på benet var ett nedkasat strumpeband, hi hi...

    SvaraRadera
  4. Vad gott med fondue, och så mysigt med dagens ängel. Kul tema med daglig ängel :)
    Hej Helena i Småland

    SvaraRadera
  5. Alltså, jag ringde precis till min mamma och frågade om de har kvar sin gamla fonduegryta! Kommer ihåg att jag och morfar ofta åt fondue när jag var lite. Åh, vilka underbara minnen! Brukar ni göra ostfondue också?

    Kram till er!

    SvaraRadera
  6. Det är så konstigt med tid, ibland hinner man med, men oftast bara rinner den iväg!

    Fonude är toppengott - klart värdigt Nobel!

    SvaraRadera
  7. Amy; Vi kikar in i dag, lövar! Ja, vi fattar verkligen inte varför, vi är väl värda ett Nobelpris:)

    Alexandra; Nej, man gör ju inte det. Säkert har det något med åldern att göra, det brukar väl vara den man skyller det mesta på?

    Remsan; Fram med både gryta och damtrasa, det är ju så gott! Men idag, då tittar vi in till er alla! Så trodde även vi tills vi såg att det satt en på vart ben...

    Helena; Visst är det gott, och så mysigt att sitta med. Kul att du gillar vårt änglatema.

    Charlotta; Ha, som det kan falla sej. Ostfondue har vi inte haft på evigheter faktiskt, där sa du nått... Kramar till dej!

    Frk Dill; Ja, just för tillfället känns tiden väldigt flytande och rinnig:) Absolut Nobelmat!

    SvaraRadera
  8. Jag hade nog hellre varit på middag hos er än på stela nobelfesten.
    Rödlökssalsan låter spännande!

    SvaraRadera
  9. Kim; Du hade varit så välkommen så!

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!