torsdag 7 juli 2011

Man tackar, man tackar!

Tack för alla fina hälsningar på min födelsedag igår, vilken uppvaktning - inte illa:)
En liten rapport får jag väl bjuda er på och ett recept på en så vansinnigt god kaka som det bjöds på (tårtan kommer vid ett senare tillfälle).

Vi börjar med förrätten och varmrätten, det som vi bestämde oss för när vi var på Ystads Japanska restaurang, Sushinu, på kvällen. Faktiskt vårt första besök där, om man inte räknar de gånger det hämtats sushi därifrån, dock bara till mej eftersom Håkan inte alls är någon fantast av det. Deras sushi är verkligen riktigt god, förmodligen den godaste jag någonsin ätit. Vi var lika nöjda med vår mat alla fyra och lär säkert hamna där många gånger till.

En av flera förrätterna som vi tog in och delade på, Goma Wakame, sjögrässallad med sesamolja och chili, så gott! VI tog även scampi, wasabinötter och marinerad kinakål (som var så vansinnigt stark!).

Håkan och Affe valde att käka wokad entrecote.

Jag och syrran valde att prova deras Samurajtallrik, vi är båda väldigt förtjusta i sushi och på tallriken fanns det både sushi i mängd och parti...

och i andra änden av tallriken ett kyckling- och laxspett samt en vegetarisk nudelwok. Så himla gott alltihop!

En öl som Håkan valde att prova med mycket positivt resultat!

För min del blev det Tiger, en av mina favoriter av de få sorters öl jag gillar...

Någon efterrätt orkade vi faktiskt inte med, kanske inte så konstigt, men nästa gång vet jag redan vad jag ska prova på deras efterrättsmeny... Deras wasabi och svart sesam parfait lät otroligt spännande. 

Så raskt över till kakan, en citronkaka som jag läst om hos bästa Charlottan som har den fina bloggen Matrepubliken. Hon har i sin tur hittat den hos Anne och kallar den Annes trippelcitronkaka, men här hemma går den under namnet Matrepublikens citronkaka:

Matrepublikens citronkaka
3 ägg
1,25 dl matolja
2½ dl mild yoghurt
220 g (eller ca 2,25 dl) socker
2 citroner, finrivet skal
½ tsk vaniljextrakt
3,75 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
Vispa samman ägg, olja, yoghurt, socker, citronskal och vanilj i en skål. Blanda samman mjöl, bakpulver och salt i en skål för sej och slå sedan ner det, lite i taget i äggsmeten. Slå smeten i en smörad och bröad springform, ca 24 cm, gärna med bakplåtspapper i botten så det blir lite lättare att få av kakan sen.
Grädda på 175 grader i 50 minuter, mitt  ugnen. Koka under tiden en citronsyrup som ska hällas över kakan när den är klar.

Citronsyrup
1 dl pressad citron
80 g (ca 0,8 dl) strösocker
Koka till sockret lösts upp i citronen.
När kakan är klar (prova gärna med en sticka) så låter du den svalna i sin form. Ta sedan bort kanten runt om och stick en massa små hål i kakan med en provnål eller något annat spetsigt. Häll på syrupen försiktigt så det rinner ner i kakan och gör den kletig och god! Bred därefter över glasyr:

Citronglasyr
2½ dl florsocker
2-3 msk citronsaft
Rör samman och bred på kakan. Vi färgade hälften av glasyren gul med karamellfärg:)

En alldeles perfekt kaka i min smak! 
Jag är tokig i citron och då sitter denna som en krocketklubba på smalbenet!

Smaklig spis! / Anki (och Håkan)

15 kommentarer:

  1. Den kakan!! Sååå god!! Så otroligt fräsch o god!

    SvaraRadera
  2. Sofie; Du har bara så rätt, den är förbövliskt god. Har just avnjutit en bit:)

    SvaraRadera
  3. Den bakade jag också för någon dag sedan! SÅ GOD.

    Den där samurajtallriken hade jag inte tackat nej till.

    SvaraRadera
  4. Kim; Visst var kakan god... och samurajen också:)

    SvaraRadera
  5. Maten ser god ut och det kakreceptet har jag också sparat :) Tror att det är en kaka helt i min smak! Önskar er en skön helg!

    SvaraRadera
  6. Får gratulera i efterhand!!
    Maten och kakan ser ju fantastisk god ut, fast sushi har jag ju aldrig ätit förstås!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Vad gott allt ser ut, fast sushi är inte någon favorit hos mig...

    SvaraRadera
  8. Grattis i efterskott! Har varit bortrest igen så nu får jag ta igen mig och uppdatera mig om vad alla pysslat med!

    SvaraRadera
  9. De låter härligt de! mumms va mycket gott!

    SvaraRadera
  10. Jag måste verkligen testa den!!

    SvaraRadera
  11. What?! Man missar en dag hos er och så missar jag bästa födelsedagen... Stort grattis i efterskott!! Skickar en bamsekram via nätet.
    Gud, vilken massa god mat! Jag måste testa den där kakan Charlotta gjorde. Är ju också en citrontok och hoppas den nockar mig :-)

    SvaraRadera
  12. Vad mycket gott ni fick. :-)
    Den där citronkakan har jag också spanat in men inte provat ännu. :-)

    SvaraRadera
  13. Oj oj va massa gott!! Jag har faktiskt aldrig vågat mig på sushi, jag "tror" inte det är gott, men det SER gott ut! ;-) Härlig kväll ni haft!

    SvaraRadera
  14. En får gratulera i efterskott! Äälskar goma, och sushi ö h t. Lätt att veganisera :) Och vilken söt kopp!

    SvaraRadera
  15. Hovkonditorn; Mycket gott, både kaka och mat.

    Tina; Tack! Detsamma till dej.

    Sanna; Väldigt gott, även för de som inte gillar sushi:)

    Frostrosor; Tack! Låter härligt med resa.

    Jen; :)

    Matarkivet; Gör det!

    Remsan; Jo du, så går det:) Tack! Då lär den absolut nocka dej om du gillar citron.

    Erika; Absolut! Kan verkligen rekommendera kakan, så god!

    Kryddburken; Våga prova (Anki). Bry dej inte om det (Håkan).

    Cecilia; Tackar, tackar. Ja, koppen är vi väldigt nöjda med, ett riktigt fynd!

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!