torsdag 16 december 2010

Citronbullar med örter

Jaha, då var det tid för snöstorm igen då, börja bli lite tröttsamt... Vi hoppas att stormen har bedarrat till i morgon för då hade vi tänkt göra en liten utflykt. Vi är nämligen lediga båda två och tänkte sticka iväg till Bornholm över dagen, men om det blåser så är det inte lika lockande längre. Kanske vi styr stegen mot tågstationen då och ser om vi kan komma över till Köpenhamn istället... ja, vi får väl se var vi hamnar.

Vi bakade goda bullar i går som vi njöt av till vår fiskgryta. Majoren knådade degen lääääänge, vi läste nämligen i en tidning hos Ankis föräldrar att man helst skulle knåda deg i maskin minst 15 minuter, eller för hand i 30 minuter! Det blev faktiskt riktigt bra, mycket luftigare och lättare och vi kommer att låta Majoren jobba med degarna ordentligt hädanefter.

frallor med citron och rosmarin

Frallor med citron och örter   10-12 st
25 g jäst
3 dl ljummet vatten
3 msk olja, oliv eller raps
2 tsk salt
8-9 dl vetemjöl special
1 citron, rivet skal
Rör ut jästen i vattnet och tillsätt övriga ingredienser utom salt.
Kör degen 10-12 minuter i assistenten, tillsätt salt och kör några minuter till.
Låt degen jäsa under bakduk i 30 minuter.
Ta upp degen och dela den i bitar, rulla bullar och lägg på bakplåtspapper på en plåt.
Jäs bullarna under bakduk 30 minuter.
Pensla med olja, strö på flingsalt och ev. hackad färsk rosmarin.
Grädda på 225 grader 10-15 min.

Vi tyckte bullarna smakade lite för lite citron så nästa gång kommer vi att använda vår rapsolja med citronsmak, både i degen och till pensling.

Dagens nisse är lite sliten, det är mycket att stå i och nu när julafton börjar närma sej så kan man gott få vara lite sliten, även om man är tomte. Hoppas bara han inte tänker ge sig ut i dagens snöstorm utan att byta skor. Kanske en tomte som skulle passa herr Vreeswijk?

Somliga går i trasiga skor...

Ikväll är det dags för final på Quizzkvällarna så vi ska bege oss dit och ge dom andra på nöten...:) Håll era tummar, det brukar hjälpa!

Smaklig spis! / Anki och Håkan                                        x

10 kommentarer:

  1. Vilka fina bullar! Är avis på att som kan trilla så där fina runda bullar. Dagens tomte är jättesöt!
    Så klart ni klår de andra ikväll! Heja heja!

    SvaraRadera
  2. Citron måste jag prova nästa gång jag bakar frallor, det lät spännande :)
    Skön kväll
    / tumhållande Slickepotten

    SvaraRadera
  3. Citronbullar.... riktigt intressant tycker jag ;) man måste prova eller hur! vet du ? när jag ska göra bullar i asien recept knåda jag deg till de bli elastik film hehe de ta jätte länge tid för att bullar ska blir luftigt och riktigt mjuk men jag använde maskin alltid....kram
    Sana

    SvaraRadera
  4. åh, citron i mat är alltid en riktig lyckoträff tycker jag! bullarna ser fantastiska ut :)

    ps. superfin bild på fiskgrytan nedan! ds.

    SvaraRadera
  5. Citron i bröd är jättegott, men det ska inte bli för mycket. Söt tomte!

    SvaraRadera
  6. Remsan; Tack. Så klart vi gjorde...
    Ja bullarna blev verkligen otroligt runda, vi skyller det på degen.

    Slickepotten; Tack för tummarna.

    Sana; Ja, prova det, gottigt.

    Charlotta; Tack. Tack!

    Erika; Ja, det blev gott men kunde gärna fått smakat lite mer citron.

    SvaraRadera
  7. I Skellefteå snöar det också och plogbilen tyckte att vi verkade ha för lite att göra. Därför tog han alla grannars snö och plogade upp den på vår infart. Tack för det, liksom! Grannarna hade en 2 decimeters kant medan vi hade en dryg halvmeter... Men nu ska jag gå och laga lite god mat istället för att bekymra mig över snö. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  8. citronbullar låter riktigt gott, speciellt ihop med fisksoppa :)

    precis SÅ som ni skrev på kommentaren var känslan på snapsprovningen, när kommer spriten? hur länge ska han prata? kommer folk att titta snett på mig om jag halsar i mig en flaska nu med en gång? till sist fick vi faktiskt börja snapsa, samtidigt som han pratade. PUH!

    hoppas ni kom iväg på någon utflykt idag, själv har jag hållt mig inne pga halkan. orka bryta armar och ben!

    SvaraRadera
  9. Erika; Schyst polgbil ni har hos er. Man får tänka som så att det smälter ju bot förr eller senare:)

    Pernilla; Perfekta kompisar var dom!
    Det var ju tur att ni fick fukta era strupar till slut iaf, lite lättare att lyssna då kanske?

    SvaraRadera
  10. Mums! vad gott med citronbullar:) Borde passa utmärkt till någon god soppa :)

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!