måndag 29 november 2010

Vita pepparkakor

På något sätt har kung Bore förväxlat Skåne med Norrland, det måste ju bara vara så... Detta är inget normalt väder för oss skåningar vid denna tiden på året. Så mycket snö vi har fått här i Ystad och det bara fortsätter att falla mer och mer, värre ska det tydligen bli. Fast frågan är om en Norrlänning hade kallat detta för snöoväder? Förmodligen inte.
Men lite mysigt är det faktiskt, att titta ut och se det underbart vita snötäcket, alla stjärnor och ljusstakar som lyser i fönstren och människor som tar sig fram i sakta mak.

Vår gran i dagsljus, en lite bättre bild, som utlovat.

I lördags började vi på ett litet projekt, nämligen vårt bidrag till denna "Månadens sötsak" hos bloggen " Söta Saker". Vi gav oss på att baka vita pepparkakor, något som vi inte gjort sen vi gick i lekis (ja, det hette så på stenåldern). Det blev stjärnor, stjärnfall, stora och små änglar som vi sedan igår dekorerade tjusigt och hängde upp i köksfönstret. Någon bra bild på hur det ser ut i fönstret får vi inte till nu när det är mörkt ute, men så fort vi kan ska vi ta ett bra foto och lägga upp. Kakorna (några av dom) ser i alla fall ut så här:

vita pepparkakor
Känner ni igen dom? Har ni bakat sådana någon gång?

Vita pepparkakor
1 dl socker
½ msk vaniljsocker
½ tsk hjorthornssalt
1 dl mjölk
4-5 dl vetemjöl
Arbeta samman alla ingredienserna till en fast och smidig deg.
Kavla ut degen tunt, inte mer än ½ cm tjockt, och ta ut kakor med pepparkaksformar.
Gör hål i kakorna, men inte för nära kanten, så de kan hängas upp efter gräddningen.
Lägg på ett bakplåtspapper på en kall bakplåt och grädda på nedersta falsen, ca 5 minuter på 175 grader.
Dekorera när de kallnat, trä genom sytråd eller fiskelina och häng upp.

Vi dekorerade med glitterglasyr och chokladglasyr från Dr.Oetker. Med chokladglasyr så blev det nästan tvärtompepparkakor!

Så, över till vår tomteparad som vi ju började på igår. Dagens tomte blir en som Håkan investerade i när han var i 10-års åldern (sa vi att han började tidigt...), så den har några år på nacken.


Smaklig spis! / Anki och Håkan

15 kommentarer:

  1. Jag kallar det fortfarande för "dagis". :-)
    Vita pepparkakor hade jag en kompis när jag var liten som alltid bakade till jul och var man där veckorna innan jul så fick man alltid smaka. Har tyvärr aldrig bakat dem själv.

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara bakverk ni har gjort. Såå inspirerande!

    SvaraRadera
  3. Jag säger också dagis & lekis :)
    Jag har aldrig bakat vita pepparkakor, men vi brukar göra stora vanliga hjärtan med barnens namn som får hänga i deras fönster och lukta jul.

    Formen till min kaka är köpt på loppis för en tia, tyckte den var jättefin, så jag kunde inte hålla mig, tror att ikea har eller har haft något liknande.

    SvaraRadera
  4. Erika; Kärt barn har många namn, eller hur?

    Mia; Vad kul att du tycker det, tack!

    Anna; Så fint med pepparkakor i fönsterna, kan tänka att de doftar gott.

    SvaraRadera
  5. Så fin julgranen är!! :-)
    Vi har tänkt att ta in granen nästa vecka.

    Jättefina vita pepparkakor Ni har bakat

    SvaraRadera
  6. Vilken fantastisk gran! Jag borde piffa upp min i år! Fin blogg du har =)

    SvaraRadera
  7. oooh, vita pepparkakor, det var verkligen längesen! minns inte ens hur det smakar längre...

    kul idé med tomteparaden, ska bli kul att se alla tomtar nu samlat på er :) själv insåg jag att vi knappt hade något julpynt överhuvudtaget, och inte blir det bättre av att vi alltid lyckas ha sönder någonting varje år...

    SvaraRadera
  8. Matbloggen; Tack!

    Charlotte; Tack! Så kul att höra att du gillar vår blogg.

    Pernilla; Ja det är lite nostalgivarning på de små vita. Fast så goda är det inte, mer ögongodis...
    Så roligt att du gillar vår tomteparad. Förmodligen kommer våra tomtar att räcka till mer än en omgång.

    SvaraRadera
  9. Har aldrig gjort vita pepparkakor, det måste jag testa på och här hemma säger jag fortfarande dagis och lekis, lekis vad ju det man gick året innan man började första klass

    SvaraRadera
  10. Hejje!
    jag hade inte ens sett vita pepparkakor innan, så det här var något nytt =)
    Kul!
    De blev jättefina!

    SvaraRadera
  11. Cupcakesfluffan; Precis, det är så vi menar.

    Nellie; Välkommen hit. Tack, kul när gamla recept blir som nya.

    mm cake design; Tack!

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga kakor! Manblir ju verkligen glad av att se på dem. :-)

    SvaraRadera
  13. Erka Perka; Tack. Kul att kunna göra någon glad!

    SvaraRadera
  14. Så roligt att ha sett en bild på vita pepparkakor! Kan inte minnas att jag ens sett en skymt av sådana, bara hört talas om dem ;-) Jättegulligt med alla tomtar ni har på bloggen också, har ju hunnit stöta på en och annan innan jag kom till detta inlägg ;-) Önskar er en fin tredje advent!

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!