tisdag 20 juli 2010

Jordgubbar marinerade i vin och ingefära

Vi gillar verkligen jordgubbar båda två men efter ett tag börjar vi tröttna på att bara äta dom på det vanliga viset med glass eller grädde. Då brukar vi testa något av recepten vi har i vår pärm med olika efterrätter gjorda med jordgubbar med blandat resultat... Denna efterrätten blev vi väldigt glatt överraskade av, riktigt frisk och syrlig, den har vi inte gjort för sista gången! Nu går ju jordgubbssäsongen mot sitt slut så prova nu innan det är för sent:

Marinerade jordgubbar

Jordgubbar med ingefära
1 liter jordgubbar
2 dl vitt vin
1 dl socker
rivet skal från ½ citron
2 msk finstrimlad ingefära
Koka upp vin, socker, skal och ingefära, låt småputtra ca 5 minuter. Låt svalna något och slå sedan över halverade jordgubbar. Låt det stå en stund för att dra till sej smaken och servera sedan till glass.

Vätskan som blir över är riktigt god att blanda med vitt vin eller 7-up och dricka som en god sommardrink...

Smaklig spis! / Anki och Håkan
x

4 kommentarer:

  1. Jag gör ngt liknande fast med banan. Jag river ingefära som jag fräser i pyttelite smör, sen häller jag på honung och så får det gotta sig 2-3 minuter. I med skivad banan och så bort från spisen. Gudomligt gott till vaniljglass. =)

    SvaraRadera
  2. vad gott det låter! ingefära är ju en riktig höjdare, tycker jag. har ett recept på "ginger beer" som jag fick av en vän för ett tag sedan, den ska jag prova på att göra någon dag!

    SvaraRadera
  3. åh, jag älskar ingefära! och jordgubbar, men jag har aldrig testat det tillsammans så det kanske jag ska göra :)

    nu är jag tillbaka från dalarna, och jag tog det väldigt lugnt med penseln. så pass lugnt att jag köpte ett hyllplan på rusta istället för att göra ett själv ;)

    SvaraRadera
  4. Både efterrätten och drinken låter hur spännande som helst.

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!