torsdag 15 juli 2010

Örtmarinad till lamm

Lamm är tydligen en åsiktsdelare, antingen gillar man det eller inte, och vi tillhör gruppen som verkligen tycker att det är gott. Att fylla och ugnssteka en lammstek eller marinera och grilla lammkotletter eller revben är några av favoriterna för vår del. På midsommarafton bjöds vi på grillad lammytterfilé som hade marinerats efter Ernst Kirchsteigers recept och det var verkligen helt i vår smak. Så varsågoda alla lammgillare (och andra köttätare också förstås, marinaden passar säkert till annat kött också):

Örtmarinerat lammkött    (räcker till ca 10 kotletter)
2 kvistar färsk mynta
2 kvistar färsk citrontimjan
2 kvistar färsk salvia
6 oskalade vitlöksklyftor
½ citron, saft och skal
4 msk flytande honung
4 dl olivolja
2 dl balsamvinäger
Mortla alla färska örter, tillsätt vitlöken och fortsätt mortla till en pasta.
Blanda ner övriga ingredienser och blanda runt.
Låt köttet ligga i marinaden i kylen, helst ett dygn, vänd då och då. Grilla och servera.

Grilltallrik från midsommarafton, recept på potatissallad hittar ni här och recept på övriga tillbehör kommer inom kort.

Vad tycker ni om lamm, gillar eller dissar?

Smaklig spis! / Anki och Håkan
x

5 kommentarer:

  1. Det är nog själva lukten på lamm som avskräcker många. Rätt tillagat är lamm underbart gott. När jag var liten brukade vi grilla ett helt lamm över öppen brasa, pappa gjorde ett stort spett som stacks igenom lammet och sen satt han och vred på det då och då, i timtals tills lammet var färdigt. Såååå gott. =)

    SvaraRadera
  2. Ohhh, ser ljuvligt gott ut! Lamm är supergott om man tillagar rätt!
    Sv: Tack! Jag har kommit in på högskola! =)

    SvaraRadera
  3. Jag tillhör dem som älskar lamm, men inte med mynta. Jag vill ha andra örter och massor av vitlök. Har aldrig grillat lammstek. Tillagade ni den hel? Hur lång tid tog det i så fall?

    SvaraRadera
  4. nja, lamm är inte min melodi, men oj vad god den där potatissalladen låter! den ska jag utan tvekan prova.

    hoppas ni får en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Jag älskar lamm! Jag brukar köra lambracks i ugnen och göra en mustig portvinssås och vitlökspotatis till. Köttet ska absolut vara lite rosa enligt mig

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!