fredag 2 juli 2010

Någonting att dricka?

Även idag har vi haft en ledig eftermiddag tillsammans, Håkan har varit ledig hela dagen och Anki kunde gå från jobbet redan 13.00. Riktigt skönt eftersom morgondagen betyder jobb hela dagen för Håkan... Det blev en lunch ute på stan, vi strosade runt och kollade de olika restaurangernas utbud på"Dagens" och Bryggeriets meny var den som kändes mest lockande. Vi valde lammfärsspett med tzatsiki båda två och blev inte besvikna, gott gott. Härligt att kunna sitta ute i solen och njuta, det kändes nästan som att vara på semester vid Medelhavet någonstans.

Eftermiddagen spenderades sen på balkongen i solens sken. Håkan njöt av en fredagscigarr "La Flor de la Isabela" från Filippinerna, en cigarr som är mild och inte har för mycket nikotin (man blir inte snurrig i huvudet). Till cigarren intogs ett glas Laphroaig Quater Cask, en maltwhisky från Skottland, en riktigt rökig typ som passar bra till en cigarr.


Anki provade en ny sorts ciderdryck från Carlsberg; Xide Summer, med smak av svartpeppar och jordgubb (enligt burkens text i alla fall). Den säljs på systembolaget som Limeted edition och kostar 17.90 för 33 cl. Första klunken smakar jul (!) men sen blir den snabbt som de flesta typerna av denna sortens dryck, en anings för sliskig och söt. Pepparn hjälper väl till lite så den inte riktigt går över gränsen till alldeles för söt, men det är nätt och jämt.


Nu i kväll blev det sen middag eftersom hungern inte infann sig i vanlig tid, kanske inte så konstigt... Vi har i alla fall smaskat i oss oxfilé, klyftpotatis och rödvinssås. Till maten provade vi ett nytt italienskt vin, Monte Garbi nr 5328 på systembolaget för 99 kronor. Det är rankat som Fynd enligt tidningen "Allt om mat" och det kan vi väl hålla med om. Passar säkert lika bra till sommarens grillade smakrika rätter som till höstens grytor.

Så, där fick ni lite dryckestips från oss ikväll och det är vad vi har att bjuda på denna gången. Hoppas ni får en härlig helg med fint väder och avkoppling. Om ni tillhör de lyckliga som påbörjar er semester så önskar vi er en skön sådan!

Smaklig spis! / Anki och Håkan

3 kommentarer:

  1. uh, den där xide summer är ingen hit tycker jag, däremot +45 summer edition med fläder och vad nu mer det är är riktigt god tycker jag. men så gillar jag sånt där sött sliskeblask också ;)

    ja, jag har olika favoritfilm varje dag, så det går ju faktiskt inte riktigt att rangordna. men på ett ungefär iaf :)

    jag måste nog sluta sitta på hemnet, jag hittar nya favorithus varje dag nästan. hehe.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att den cidern var helt okej, men jag skulle inte vilja dricka hela burken själv, då blir det för sött!

    SvaraRadera
  3. Det där vinet testade jag på rekommendation till ugnsstekta kycklingfilé och sås på parmesan. En svår kombo. Det blev superbra till detta. Så nu är detta ett av absoluta favoritvin

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!